9tram
(Det omhandler det å være gjest i en annens sinn, og muligheten til å velge hvilket sinn. Den Japanske solen i bakgrunnen peker på «faren» og mulighetene ved å kunne velge den tolkning og retningen man selv vil utifra hvilket sinn man velger å besøke.)
9tram
«Litterature opens a door (pages) for us to be a guest in to the the mind of our own choice.
The Japaneese sun reflekts around the pros and cons of symbolism and how one can give and learn interpretations if we choose to stay on one path in litterature. Litterture is powerfull and one have to branch out of our comfortzone to be able to make our original thoughts.»
Play
Finn ordene og løs puslespillet. Dette verket er inspirert av boken som er historiens best selger. Løs gåten, og du kan oppnå skjebnebestemt belønning, ros eller frelse.
Play
«Find the words and solve this puzzle inspired by history’s best-selling book. Get it right, and you might score salvation, praise, or whatever twisted reward fate decides to toss your way.»
Sorry med bildet «Safeplace»
Hvem skriver historiene våre? Er det heltene?
Er det de som vinner, de som lever til å fortelle om hendelsene – og er disse heltene alltid til å stole på?
I litteraturen snakker vi mye om kildekritikk. Evnen til å høre en historie, en nyhet, et synspunkt – og huske på at det alltid er to sider av en sak.
Rødhette er en historie som finnes i mange varianter, men i alle er ulven den slemme. En fæl utspekulert ulv med onde hensikter, og til slutt dør ulven og alle hjerter gleder seg.
Men om ulven overlevde, og kunne fortelle sin side av historien – hvordan hadde den vært?
Var det virkelig uforsiktighet som gjorde at Rødhette valgte å gå av stien – eller ønsket hun heller besøke vennen sin i skogen?
Dro hun ut tiden, fordi hun følte seg tryggere med Ulven enn bestemor?
Og når Ulven til slutt drepes av tømmerhoggeren – hadde han virkelig gjort alt det de påsto han hadde?
Mitt verk portretterer en versjon hvor Rødhette og Ulven var venner, hvor Ulven var et trygt sted for Rødhette å være seg selv.
Poenget mitt er ikke at bestemor eller tømmerhoggeren er de onde, men at man bør se to ganger før man dømmer – og huske på at alle har sin egen virkelighet – kanskje ikke den du tror på alltid stemmer.
Sorry «Safeplace»
Who writes our stories? Is it the heroes?
Are they the ones who win, the ones who live to tell about the events – and are these heroes always to be trusted?
In literature, we talk a lot about source criticism. The ability to hear a story, a news item, a point of view – and remember that there are always two sides to an issue.
Little Red Riding Hood is a story that exists in many variations, but in all of them the wolf is the bad guy. A wicked cunning wolf with evil intentions, and in the end the wolf die and all hearts rejoice.
But if the wolf survived, and could tell his side of the story – what would it have been like?
Was it really carelessness that made Little Red Riding Hood choose to go off the path – or did she rather want to visit her friend in the forest?
Did she want to stay there longer, because she felt safer with the Wolf than with Grandma?
And when the Wolf is finally killed by the lumberjack – had he really done all the things they claimed he had?
My work portrays a version where Red Riding Hood and the Wolf were friends, where the Wolf was a safe place for Red Riding Hood to be herself.
My point is not that grandma, or the lumberjack are the bad guys, but that you should look twice before you judge – and remember that everyone has their own reality – maybe the one you believe in isn’t always right.
Dish: «Vær rimelig – krev det umulige»
Dish er en tverrfaglig kunstner fra London, nå bosatt og arbeider i Bergen.
Hennes arbeid og sterke stil er blitt beskrevet som feminin, samtidig med utpreget mørke linjer og toner.
Verkene hennes utrykkes ofte med et feministisk perspektiv, og hun skaper for tiden en serie verk som portretterer sterke kvinnelige forbilder både historiske og nåtidens.
Basert på sanne livshistorier og inspirert av kvinnen som startet Litteraturhuset – Kristin Helle-Valle. Hennes historie om utholdenhet og punkerstil, skaper av et unikt rom mot alle odds.
Her har hun malt Vivienne Westwood som representerer disse egenskapene i en kvinne som presser sosiale grenser – «Vær rimelig – Krev det umulige».
Dish med bildet «Be Reasonable – Demand the Impossible»
Dish is a multidisciplinary artist from London, now living and working in Bergen.
Her striking work and strong style has been described as feminine yet juxtaposed with distinctively dark lines and tones.
Her work speaks from a feminist perspective and she is currently creating a series of works that explore strong female role models, historically to current day trail blazers.
Based on true life stories and inspired by the women who started Litteraturhus – Kristin Helle-Valle. Herstory of perseverance and punk attitude, creating a unique space against all odds.
Vivienne Westwood was painted, she represents and embodies these qualities in a woman pushing social boundaries – «Be Reasonable – Demand the Impossible».
Mr. Adolfito med bilde «The storyteller.»
Dette stykket skildrer en kraftfull historiefortelling i stammestil. Den viser frem en historiefortellerfigur som holder både en penn og en paraply, og symboliserer deres doble rolle som skaper og beskytter. Konfrontasjonen med slangen legemliggjør kampen mot motgang, der slangen representerer utfordringer og hindringer som historiefortelleren møter i sin kreative reise. Blandingen av stammeelementer reflekterer en forbindelse til kulturarv og visdom, og skaper en visuelt fengslende representasjon av motstandskraft, kreativitet og den tidløse historiefortellingen
Mr. Adolfito med bilde «The storyteller.»
This piece depicts a powerful storytelling narrative in tribal style. It showcases a storyteller figure holding both a pen and an umbrella, symbolizing their dual role as a creator and protector. The confrontation with the snake embodies the struggle against adversity, where the snake represents challenges and obstacles that the storyteller faces in their creative journey. The blend of tribal elements reflects a connection to cultural heritage and wisdom, creating a visually captivating representation of resilience, creativity, and the timeless art of storytelling.
10dig
Å forestille seg Rødhette som en sterk, stolt og velutdannet person med mye livserfaring gir en unik vri til den tradisjonelle historien. Det er fantastisk å se karakterer utvikle seg og utfordre forventningene våre. Med hennes visdom og kunnskap kan Rødhette potensielt lære andre om viktigheten av å forstå og respektere hverandre, eller kanskje inspirere andre til å møte frykten deres direkte. Mulighetene er endeløse!
10dig
Imagining Red Riding Hood as a strong, proud, and well-educated individual with a lot of life experience adds a unique twist to the traditional story. It’s wonderful to see characters evolve and challenge our expectations. With her wisdom and knowledge, Red Riding Hood could potentially teach others about the importance of understanding and respecting each other, or perhaps inspire others to face their fears head-on. The possibilities are endless!
Nimi: «Here is a Nation»
The artworks and poem reflect the ongoing struggles that continue to weigh on Native American peoples and other minority groups. The heritage of dispossession is not over. Not in the USA, not in Norway, or anywhere else.
Title: Here is a Nation, ( a tribute to Matt Sedillio.)
Nimi : «Here is a Nation»
Kunstverket til Nimi gjenspeiler de pågående kampene som fortsetter å tynge urfolk og andre minoritetsgrupper både i USA, Norge og andre steder. Han har kalt kunstverket «Here is a Nation» som er en hyllest til dikteren Matt Sedillo.
Pyritt
Bildet er inspirert av boken Mythos, skrevet av Stephen Fry. Han forteller flere historier om de greske gudene og mytologiske skapningene. Det jeg tok inspirasjon fra er historien om Narsissus som var så glad i sitt eget speilbilde. Da han fanget sin egen refleksjon i en elv og ble sittende å se på seg selv, kom nymfene og trakk han ned i sjøen.
Pyritt
The piece is inspired by the book Mythos, written by Stephen Fry. He tells several stories about the Greek gods and mythological creatures. My inspiration comes from is the story of Narcissus who was so fond of his own reflection. When he caught his own reflection in a river and sat looking at himself, the nymphs came and pulled him into the lake.
Flygefisk
Damen på taket er basert på karakteren Britt Marie fra Fredrik Backmans roman «Britt Marie var her».
Britt Marie har akkurat forlatt mannen sin etter 40 år og er for første gang i livet arbeidssøkende. Dette leder henne til det lille tettstedet Borg, hvor hun får jobb som fotballtrener.
Britt Marie ser helst at det er rent og pent rundt henne. At vaskeutstyret hennes havnet i et hjørne av gaten hvor det lå sprøytespisser og luktet urin, er en ren tilfeldighet.
Den andre (rundt hjørnet) ble til etterhvert som veggen begynte å ta form og spiller på maleriene ved siden av seg.
Flygefisk
The lady on the roof is based on the character Britt Marie from Fredrik Backman’s novel «Britt Marie was here».
Britt Marie has just left her husband after 40 years and is looking for work for the first time in her life. This leads her to the small town Borg, where she gets a job as a football coach.
Britt Marie prefers that things around her are clean and neat. That her washing equipment ended up in a corner of the street where there were syringes and the smell of urine is pure coincidence.
The other (around the corner) was created as the wall began to take shape and plays on the paintings next to it.